ساخت مجسمه مختوم قلی خان شاعر پر آوازه ترکمنستان در عشق آباد ترکمنستان
    
View : 575
         
Category : Public
    
Inserted Date : 10/16/2021 12:00:00 PM
Resourse : Internal

سردیس «مختوم قلی فراغی» شاعر بزرگ ترکمن، در هفته فرهنگ و اقتصاد ایران - ترکمنستان طی ٨ ساعت توسط عبدالعلی قصرالدشتی مجسمه ساز برجسته شیرازی، اجرا و پس از قالبگیری طی آیینی رسمی، به موزه آکادمی دانشگاه هنر این کشور، اهدا شد.

این مجسمه ساز شیرازی پیرامون این رویداد گفت: در این هفته فرهنگی بخش های هنری از جمله هنرهای تجسمی و صنایع دستی و موسیقی ایرانی و فرش به صورت گسترده به نمایش درآمد و مورد بازدید مقامات رسمی و غیر رسمی ترکمنستان قرار گرفت.

وی ادامه داد: طراحی و ساخت مجسمه مختوم قلی فراغی با استناد به نقاشی ها و مجسمه هایی که از شاعر بزرگ ترکمنستان به دست آمده و برای به وجود آمدن پل ارتباطی بین فرهنگ دو کشور دوست و همسایه آنهم به صورت اجرای زنده در مکان برگزاری نمایشگاه هنری ایران ترتیب داده شد و اینجانب در روز افتتاح نمایشگاه هنرهای تجسمی و صنایع دستی در زمان ٨ ساعته اقدام به خلق آن کردم.

این هنرمند تجسمی افزود: همچنین پوشش خبری این همایش و اجرای زنده هنرمندان ایرانی و اساتید برجسته در تلویزیون ملی ترکمنستان و خبرگزاری های متعدد آن منطقه اطلاع رسانی شد.

قصرالدشتی افزود: در این رویداد، هنرمندان ایرانی از موزه ها و اماکن باستانی که زمانی بخشی از ایران بزرگ بود دیدن کردند و در انتها آثار هنرمندان مورد تقدیر مقامات ترکمنستان و سفارت ایران و مسئولان رایزنی جمهوری اسلامی قرار گرفت و و بازتاب گسترده ای در رسانه های ترکمنستان و مردمان آن دیار داشت.

این هنرمند مجسمه ساز عنوان کرد: مواد ساخت این اثر، گل رس همراه با استراکچر فلزی است که پس از اتمام اجرای اثر با همکاری هنرمندان دانشگاه آکادمی هنر ترکمنستان اقدم به قالبگیری و پس از آن نمونه گچی سردیس مختوم قلی فراغی شد و به مجموعه هنری دانشگاه هنر ترکمنستان اهدا شد.

 

From   1   vote
3

  Comments
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.